Wij helpen organisaties (of afdelingen of teams) om van visie naar actie te komen.
Dat doen we meestal in 6 stappen (en met welke stap we beginnen, hangt van jouw organisatie af):
1) We analyseren samen met de opdrachtgever de situatie, de vraag of de uitdaging.
2) We zoeken en schrijven het gedeelde verhaal & de gedeelde ambitie binnen de organisatie (afdeling, team, etc), het zogenaamde Oerverhaal
3) We bieden nieuw inzicht en nieuwe perspectieven op de toekomst
4) We schrijven scenario’s om uit te kiezen welke richting de organisatie op wil
5) We maken samen een actieplan om die scenario’s in werking te zetten
6) We begeleiden (desgewenst) de afdelingen of teams in de organisatie om daarmee ook echt aan de slag te gaan.
met als resultaat:
Een organisatie die weet wat ze wil én daarnaar handelt, die betere beslissingen kan nemen in complexe situaties en die zich realiseert dat alle middelen reeds voorhanden zijn. Een paar voorbeelden uit onze praktijk:
Strategische heroriëntatie. Zoals het grafische bedrijf dat meer wilde doen dan alleen maar mooie dingen maken. Ze wilden meer van betekenis zijn, ze wilden dat hun creaties een significant verschil maakten voor mensen. Ze wilden leidend en niet meer volgend zijn in de markt - en mét hun samenwerkingspartners werken in plaats van voor hen.
Inrichten van samenwerking tussen organisaties. Bijvoorbeeld die vijf overheidsorganisaties die moesten gaan samenwerken. Vijf organisaties, vijf culturen, vijf verschillende belangen. Hier en daar ook botsende belangen en werkwijzen. Een flinke klus, die eerst veel onderzoek en gesprekken, daarna een helder plan en vervolgens het iedereen aan boord krijgen in de uitvoering vergde.
Versterken van innovatief vermogen. Bijvoorbeeld het Startup in Residence programma waar we bij betrokken zijn. Een programma waar overheidsorganisaties leren samenwerken met innovatieve startups, om vervolgens ook zelf meer innovatief denken binnen de gelederen toe te passen. Omdat wij beide werelden kennen, helpen wij deze met elkaar te verbinden, en de samenwerking soepel te laten verlopen.
Lerende cultuur. Bijvoorbeeld dat vervoersbedrijf dat zijn omzetten langzaam zag dalen, vanuit vastgeroeste patronen werkte en waar de medewerkers niet meer echt trots waren op hun organisatie. Terwijl er genoeg mogelijkheden en ideeën waren om marktleider in de regio te blijven en zowel de vaste, trouwe klanten als hele nieuw klantgroepen te bedienen.
Onderscheidende identiteit. Bijvoorbeeld dat bedrijf in de evenementenbranche dat achter bleef lopen in een veranderende markt. Zij hadden nieuwe ideeën nodig. Of eigenlijk: een vernieuwd inzicht in wat hun werkelijk authentieke kracht was, wat hen al jaren uniek maakte en nog steeds, al waren het gevoel en zelfvertrouwen zoekgeraakt. En vervolgens: hoe ze die kracht in woord (marketing) en daad (nieuwe producten en een nieuwe werkwijze) konden omzetten.
VANDAAG BEDENKEN, MORGEN DOEN, OVERMORGEN TERUGKIJKEN EN BIJSTELLEN
We inspireren, faciliteren en repareren, afhankelijk van de vraagstelling. Maar wel altijd pragmatisch en actiegericht.
We hebben koffers vol methodieken, maar dat is niet wat je koopt bij ons. Het zijn middelen waarvan we goed weten wanneer we ze in kunnen zetten en wanneer we ze liever terzijde schuiven. Ook komen we geen magische oplossingen brengen.
Wel brengen we een bak aan kennis, ervaring, expertise en skills op het gebied van strategie, cultuur, identiteit, innovatie, etc. Tevens onze frisse blik als buitenstaander, aangezien we niet (of minder) gehinderd worden door de historie, patronen, cultuur en belangen binnen de organisatie. En de bereidheid te luisteren naar en te dealen met wat er ís.