DEEP DIVE

In de Deep Dive (in de brochure die jullie bij de kickoff hebben gekregen heet dit onderdeel: 1. Van idee naar bouwplan) onderzoeken we samen met de startup en de opdrachteigenaar drie kernelementen: het Team, de Kern van de Zaak en het Bouwplan.

 
Schermafbeelding 2019-02-03 om 11.12.43.png

Team

“Who’s on the bus?” Met behulp van onder andere Insights achterhalen we hoe jullie team is samengesteld, welke rollen (over- of onder-) vertegenwoordigd zijn en welke teamdynamiek dit oplevert. Daarnaast onderzoeken we de individuele belangen en drijfveren van de teamleden en het commitment dat jullie hebben om de startup tot een succes te maken.

 
… de kern van de zaak…

Kern van de Zaak

Aan de hand van zes bouwstenen uit de StoryBeing-methode halen we het verhaal, de kern van de startup naar boven. Wat wil jullie betekenen voor de wereld, wat gaan jullie concreet doen, welke uitdagingen en hindernissen zie het team, met wie en voor wie gaan jullie aan de slag?

 
…en vangen alles in het bouwplan.

Bouwplan

Voortbouwend op de ‘Kern van de Zaak’ gaan we met het team na welke acties en aandachtspunten jullie hebben in de komende periode (met speciale aandacht voor het onderlinge gesprek en gedrag dat daarbij hoort) en wat er nodig is om ‘relevantie’ en ‘rendement’ van de startup hand in hand te laten gaan.

Werkwijze

Iedere Deep Dive duurt circa vier uur, waarbij we altijd rekening houden met een half uur uitloop. Verder vinden wij het belangrijk dat de teamleden voorafgaande aan de Deep Dive kennis hebben genomen van het gedachtengoed van Effectuation; een manier van ondernemend denken en doen die uitgaat van wat er is, in plaats van voorspelbare causaliteit. Meer daarover op de pagina Huiswerk.

Iedere Deep Dive wordt begeleid door twee van onze ervaren coaches / adviseurs. Zij houden zowel de inhoudelijke agenda, de dynamiek in het team als de rode draad tussen de verschillende sessies in de gaten.


OPBRENGST EN VERVOLG

Het startup-team legt zelf het resultaat van deze Deep Dive kernachtig vast op 1 á 2 A4-tjes. Dit is de input voor de volgende sessie (in de brochure: 2. Van bouwplan naar concrete acties). Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen:

  • is het huidige plan de beste oplossing voor de gestelde opgave?

  • liggen de startup en de opgave-eigenaar al op dezelfde lijn?

  • welke concreet resultaat gaat het team over 5 maanden presenteren?

  • in welke ontwikkelfase bevinden de startup en hun product zich?

  • in welke ontwikkelfase bevinden het businessmodel en het financiële plan zich?

  • wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor dit team de komende periode?

  • wat zijn de kernkwaliteiten van het startup-team?