De hele kat
“Als je een kat uit elkaar probeert te halen, is het eerste dat je vast hebt een niet-werkende-kat”
― Douglas Adams
Behalve dat Adams erg leuke boeken heeft geschreven (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy om er maar een te noemen) benoemt hij hier ook iets heel wezenlijks. Je kunt mensen en organisaties pas begrijpen en goed laten werken als je ze als geheel, in samenhang tot andere mensen en organisaties beziet. Het losse onderdeel (een afdeling, een gedraging) zegt niet zoveel.
Bedenk dit ook als je aan de slag gaat met je strategie of je jaarplan. Jouw organisatie, afdeling of team bestaat alleen maar omdat er een context is. Er zijn klanten, concurrenten, andere afdelingen, leveranciers, wetgevers, toezichthouders en ga zo maar door, die maken dat jij iets kunt doen (of niet).
De meeste plannen en strategieën die wij voorbij zien komen, gaan voor 90% over de eigen organisatie. Nu ben je als organisatie inderdaad de Hoofdrolspeler in je eigen verhaal en het is goed om dat als uitgangspunt te nemen. Maar je hebt wel anderen nodig om het een interessant en relevant verhaal te maken! Maak daarom in je plan ook ruimte voor het beschrijven van:
het Podium: waar bevindt jouw organisatie zich in de markt en de maatschappij - en wat doe je daar precies?
je Medespelers: wie zijn de mensen / partijen om jouw organisatie heen? Werken ze mee of tegen?
de Uitdaging: wat is je bestaansrecht, waarom wordt de wereld er beter van dat jij er bent (of slechter als je er niet meer zou zijn)?
Bezie deze elementen in relatie tot jezelf, je eigen organisatie. Hoe betrek je meer medespelers bij het realiseren van jouw uitdaging? En zijn het slechts pionnen in jouw spel, of laat je ze ook écht meedoen? Is die uitdaging eigenlijk wel scherp, interessant en relevant genoeg? Sta je wel op het goede podium? Zijn er markten waar je nog niet aan gedacht hebt? Dat soort vragen.
Doe dus een paar stappen terug en probeer het hele systeem te zien, de ‘hele kat’. Als je meer wilt weten van op deze manier naar organisaties kijken, en hoe je daarvoor de kracht van een goed verhaal voor kunt inzetten, kijk dan verder op purposeconnection.nl of op storydoing.nl*. Of neem contact met ons op!
* StoryDoing is een door Jan-Peter Bogers en Ron van Gils ontwikkelde denk- en doewijze waarin het Oerverhaal van de organisatie centraal staat: een stevig en inspirerend verhaal dat de kern bevat waar je organisatie voor staat.